Nauka programowania dla dzieci a kompetencje językowe
Chcemy kształtować świat oparty na otwartej komunikacji i zrównoważonym rozwoju. Wspieranie młodych osób w poczuciu, że mogą podejmować działania na rzecz ludzi i planety jest kierunkiem działań edukacji. I niewątpliwie potrzebujemy do tego umiejętności współpracy. Jej podstawą często staje się język, najczęściej angielski. Dzięki niemu możemy wymieniać się doświadczeniami, wspólnie pracować nad projektami i zgłębiać wiedzę z różnych źródeł.
Zajęcia z native speakerami
W Kids Coder Lab prowadzimy kursy w języku polskim i angielskim. Zajęcia po angielsku prowadzone są przez nauczycieli, dla których angielski jest językiem rodzimym. Wówczas cały proces współpracy i nauki przebiega w języku obcym.
Zajęcia w języku angielskim adresujemy do dzieci, które używają języka angielskiego na poziomie komunikatywnym. Na tych zajęciach odnajdą się dzieci anglojęzyczne lub dwujęzyczne, uczęszczające do międzynarodowych szkół, ale także dzieci polskojęzyczne biegle posługujące się językiem angielskim.
Uczniów, dla których angielski jest naturalnym językiem komunikacji, zapraszamy na kursy od najmłodszych lat. Natomiast grupę dzieci uczęszczających do polskich szkół, które są w trakcie nauki języka obcego, zapraszamy na zajęcia w późniejszych latach, kiedy osiągną swobodę w posługiwaniu się tym językiem. W zależności od poziomu kompetencji językowych – rozumienia poleceń, czytania ze zrozumieniem, umiejętności zadawania pytań i formułowania odpowiedzi – następuje to wcześniej lub później. Zwykle zalecamy rozpoczęcie przygody z zajęciami po angielsku w 5. klasie szkoły podstawowej. Wyzwaniem językowym mogą okazać się instrukcje i zadania po angielsku, konieczność operowania liczbami, znajomość pojęć z zakresu programowania i matematyki (np. nazw działań matematycznych) oraz umiejętność pisania w języku angielskim na klawiaturze.
Aplikacje z poleceniami w języku angielskim
Podczas zajęć z wykładowym językiem polskim dzieci także mają kontakt z językiem angielskim – w aplikacjach przewijają się anglojęzyczne instrukcje wizualno-tekstowe. Nauczyciele wspierają uczniów w tłumaczeniu i rozumieniu sformułowań, a także samodzielnym rozwiązywaniu problemów.
Minecraft Education Edition daje możliwość zmiany ustawień języka i wyboru języka polskiego. Dzięki temu programowanie odbywa się przy pomocy bloczków z polskimi napisami. Ale nie wszystkie polecenia w tutorialach i misjach zostały przetłumaczone. Brak opcji automatycznego tłumaczenia traktujemy jako okazję do namysłu i nauki nowego słownictwa.
Najpierw podczas burzy mózgów zastanawiamy się, jakie zadanie należy zrealizować i tłumaczymy polecenia na język polski, a następnie poprzez skojarzenia dopasowujemy do nich pasujące bloczki. W ten wykorzystujemy znajomość obu języków.
Poniżej znajduje się porównanie okna konstruktora kodów Minectaft Education Edition w dwóch wersjach językowych.
Bloczki w języku angielskim
Korzystamy z bloczków programistycznych do rozwiązywania problemów i tworzenia gier. Część aplikacji dla najmłodszych wprowadza dzieci w świat prostych komend w języku angielskim.
Podczas kursu Mistrzowie algorytmów proponujemy zadania z aplikacji Code for Life. Wykorzystujemy bloczki z napisami: move forward, turn left, turn right, repeat X times, if… do, repeat until… do. Przy bloczkach znajdują się symbole, które pomagają w rozróżnianiu komend, dzięki czemu dzieci zapamiętują ich znaczenie.
Komendy w języku angielskim
Nauka języków i programowania idą w parze – dobrze obrazuje to podany przykład zdania. Sformułowanie „jeżeli pada deszcz, to weź parasol, w przeciwnym razie zabierz ze sobą okulary przeciwsłoneczne” można przedstawić za pomocą bloczków w Scratchu.
Gdybyśmy chcieli zapisać algorytm w formie programu w Pythonie, możemy przetłumaczyć część słów kluczowych na język angielski. Dzięki takiemu ćwiczeniu poznajemy instrukcję warunkową “if/else” do wykorzystania w kodzie. Składnia Pythona oparta jest na języku angielskim, dlatego uczenie się komend programistycznych jest intuicyjne. Nawiązujemy w ten sposób do dziecięcych doświadczeń i znajomości języków.
Kompetencje przyszłości
Zachęcamy naszych uczniów i uczennice do komunikowania się w języku angielskim oraz tłumaczenia i rozumienia obcojęzycznych sformułowań. Motywujemy do używania translatora, szukania synonimów i odbywania codziennych rozmów w językach obcych. W trakcie nauki programowania wspieramy rozwój kompetencji językowych.