Nasza oferta kursów programowania ma kilkadziesiąt pozycji, warto więc skorzystać z filtrowania, żeby zawęzić wybór. Proponujemy w pierwszej kolejności wybrać lokalizację, do której dowożenie dziecka będzie najprostsze lub z której pracownicy Kids Coder Lab mogą przyprowadzać dziecko na zajęcia programowania. W następnym kroku dobrze jest wybrać język wykładowy, w którym będzie uczyło się dziecko (oferujemy kursy w języku angielskim i polskim). Następnie prosimy zwrócić uwagę na grupę wiekową i wybrać tę odpowiednią dla dziecka. Po takim zawężeniu kryteriów do wyboru zostanie od jednego do kilku kursów. Wystarczy już tylko zapoznać się z opisem kursu i wybrać ten, który będzie zgodny z zainteresowaniami dziecka.
Pierwsze zajęcia każdego kursu kodowania lub robotyki dla dzieci mogą być zawsze zajęciami pokazowymi. Można się na nie zapisać bez żadnych zobowiązań. Wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję w formularzu zapisu. Po pierwszych zajęciach poprosimy o deklarację uczestnictwa i, jeśli zajęcia przypadną dziecku do gustu, o opłatę za kurs.
Grupy wiekowe w nauce programowania dla dzieci i młodzieży są naszą rekomendacją, a nie sztywnymi wytycznymi. Niemniej jednak warto przyjrzeć im się bliżej. Z doświadczenia wiemy, że dziecko, które wypada poniżej zalecanej grupy wiekowej, poradzi sobie na kursie, jeśli spełnia jeden lub więcej z poniższych warunków:
- dobrze czuje się w obsłudze komputera,
- ma za sobą inne zajęcia związane z programowaniem lub zadania z tego obszaru wykonywane w domu,
- ma doświadczenia we współpracy ze starszymi dziećmi, np. chodzi na inne zajęcia ze starszymi dziećmi lub dużo czasu spędza ze starszym rodzeństwem w domu.
Najważniejsze jest, żeby dziecko zachęcić, a nie zniechęcić do nauki programowania. Tylko dla niektórych dzieci praca ze starszymi uczniami będzie dodatkowym motywatorem do nauki. Dla większości dzieci byłoby to zniechęcające i sprawiło dodatkową trudność.
Rozważając ewentualny zapis dziecka do starszej grupy, warto też wziąć pod uwagę naturalne etapy rozwoju dziecka – nasze kursy są do nich dostosowane. Pierwszym dużym etapem jest nabycie umiejętności czytania. Dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, uczą się u nas jedynie w najmłodszych grupach dla klas 0–2. Drugi etap to przejście od programowania blokowego do programowania tekstowego. Na naszych kursach programowania dla dzieci wprowadzamy stopniowo elementy programowania tekstowego już od klasy drugiej. Niemniej jednak tylko kursy dla klasy szóstej i wyższych opierają się wyłącznie na programowaniu tekstowym. Z doświadczenia wiemy, że tylko bardzo nieliczni młodzi programiści z klasy piątej są w stanie z sukcesem dołączyć do tych kursów. Większość dzieci potrzebuje „dojrzeć” do nauki programowania w trybie wyłącznie tekstowym, które wymaga dużej cierpliwości. Nie rekomendujemy przeskakiwania tego etapu zbyt wcześnie, z wyprzedzeniem naturalnych możliwości dziecka.
Jeśli po uwzględnieniu wszystkich tych czynników wciąż pojawiają się wątpliwości co do wyboru grupy, zapraszamy na zajęcia. Już po pierwszych zajęciach w dwóch grupach będzie można wyciągnąć wnioski i porozmawiać z instruktorami o tym, jak dziecko sobie radzi. Następnie można wybrać grupę, która jest najlepiej dopasowana do potrzeb dziecka.
Nasze grupy wiekowe to trzyletnie przedziały (klasy 0–2, klasy 2–4, klasy 4–6, klasy 6–8 i pierwsza klasa szkoły średniej). Dlatego niektóre rodzeństwa, np. dzieci z drugiej i czwartej klasy, w naturalny sposób będą do nich przynależeć. Czasami jednak zdarza się, że aktualny wiek dzieci oraz ich możliwości i zainteresowania plasują rodzeństwo w różnych grupach zajęciowych. Starsze dziecko potrzebuje świeżych wyzwań, młodsze dziecko wymaga więcej pomocy. Wiemy, że dla rodziców duże znaczenie ma też logistyka, a możliwość zaprowadzania dwójki dzieci razem na zajęcia stanowić będzie duże ułatwienie w rodzinnym harmonogramie. W takich sytuacjach staramy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom rodziców. Zapisujemy dwójkę dzieci do starszej grupy i instruktor w czasie zajęć stara się w sposób indywidualny kierować nauką młodszego dziecka, dobierając łatwiejsze zadania. Takie rozwiązanie nie zawsze będzie możliwe, ale warto o nie zapytać przy zapisie.
Prosimy o bezpośredni kontakt z nami drogą mailową lub telefoniczną. Być może będzie możliwe uruchomienie dodatkowej grupy zajęciowej w nowej lokalizacji. Do uruchomienia nowej grupy potrzebujemy minimum 5 dzieci.
Tworzymy dodatkowe grupy zajęciowe, dopasowując terminy do grafików dzieci. Prosimy o kontakt w sprawie konkretnych terminów zajęć. Szczególnie ciepło do takich kontaktów zapraszamy rodziców i opiekunów dzieci ze szkoły SP 358, które chodzą do szkoły na dwie zmiany – poranną i popołudniową. Mamy też poranne grupy zajęciowe, które w wartościowy sposób wypełniają uwagę dzieci w czasie, który normalnie przypadłby na zajęcia w zatłoczonej świetlicy szkolnej.
Jeśli nasza oferta kursów programowania dla dzieci i młodzieży nie jest dostępna w szkole dziecka, prosimy o kontakt. Bardzo chętnie stworzymy nowe grupy zajęciowe w nowej szkole.
Jeśli nasze zajęcia odbywają się w szkole partnerskiej Kids Coder Lab, odbiór dziecka ze świetlicy przebiega w ścisłej współpracy z dyrekcją i świetlicą szkoły i odbywa się w sposób niezauważalny dla rodziców. Postępujemy zgodnie z procedurami danej szkoły.
Jeśli zajęcia odbywają się w naszej siedzibie przy ul. Hlonda 10, a dziecko ma być odbierane z którejś ze szkół przy ul. Hlonda lub ul. Ledóchowskiej, prosimy o kontakt z nami. Przekażemy formularz upoważnienia, na którym wpisane będą dane osobowe pracowników naszej szkoły. Formularz trzeba wydrukować, podpisać i zostawić w świetlicy lub sekretariacie danej szkoły (według wytycznych konkretnej szkoły). Będziemy mogli odbierać dziecko na podstawie tego wypełnionego upoważnienia.
W przypadku dzieci odbieranych ze szkoły SP 358 ważnym elementem logistyki odbierania jest grafik stołówkowy. Jest on dostępny na stronie szkoły i śledzimy go uważnie. Prosimy również zwrócić na niego uwagę przy zapisach, żeby zajęcia programowania nie kolidowały z porą obiadu dziecka. Programowanie na głodniaka to żadna frajda!
Bardzo prosimy o przekazywanie nam wszelkich dodatkowych wskazówek odnośnie odbioru dziecka, np. w której sali dziecko będzie czekać, oraz wszelkich zmianach, np. o zmianie miejsca odbioru z sali klasowej na salę innych zajęć.
Prosimy też o przygotowanie dziecka na to, że będzie odbierane przez osobę z zespołu Kids Coder Lab. Dzieci lubią wiedzieć, czego się spodziewać. Ważne jest też to, żeby dziecko zostało poinstruowane, że w czasie przejścia ze swojej szkoły do Kids Coder Lab musi bezwzględnie stosować się do wytycznych opiekunów Kids Coder Lab, np. iść w parze, trzymać się grupy itp. Postawa i nastawienie są tutaj szczególnie ważne dla bezpieczeństwa dziecka i całej grupy. Rozmowa o tym w domu jest bardzo potrzebna.
Dzieci otrzymują stały dostęp do platformy Minecraft: Education Edition, w której programują w trakcie zajęć. Pomiędzy zajęciami dzieci mogą zarówno programować, jak i bawić się z grą. Podobna sytuacja dotyczy Scratcha oraz Kodu. W przypadku większości innych kursów oraz wykorzystywanych do nich programów dzieci dostają dostęp do platformy z zadaniami w zakresie adekwatnym do programu zajęć. Nauczyciel decyduje, czy dzieci dostaną dodatkowe zadania do zrobienia w domu, czy też uczniowie powinni poczekać na kolejne zajęcia z wykonywaniem zadań przypisanych do kursu.
Nie, nie ma takiej potrzeby. Nasza szkoła jest wyposażona we wszystkie sprzęty niezbędne do prowadzenia zajęć oraz nauki. Zajęcia w szkołach partnerskich odbywają się w salach komputerowych tychże szkół. Zajęcia MIT App Inventor wymagają przyniesienia własnego urządzenia z systemem Android. Dzieci, które nie będą miały możliwości przyniesienia własnych urządzeń z system Android, będą mogły pracować na emulatorze Androida na naszym komputerze (jest to raczej mniej atrakcyjne dla dzieci rozwiązanie).
Jak najbardziej! Na zajęciach indywidualnych uczeń może realizować program z naszych kursów, jak również spoza naszej stałej oferty. Zajęcia indywidualne mogą być rozszerzeniem zainteresowań lub wsparciem przy nauczaniu domowym. Przygotowujemy również dzieci do konkursów oraz olimpiad. W celu umówienia zajęć indywidualnych prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
Specjalnie dedykowany przewodnik po najczęściej zadawanych pytaniach oraz odpowiedziach dotyczących nauki z Minecraft znajduje się w artykule https://www.kidscoderlab.pl/co-warto-wiedziec-o-minecraft-poradnik-dla-rodzicow/.
Nasi nauczyciele to wykwalifikowana kadra mająca wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi. Jesteśmy czuli na potrzeby dzieci i bardzo szybko potrafimy wychwycić zagubienie dziecka i odpowiednio na nie zareagować. Dzieci (oraz rodzice) zawsze mogą liczyć na nasze wsparcie i pomoc, zawsze też chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Mimo to zawsze radzimy, aby rodzic był obecny przy dziecku podczas pierwszych zajęć. Może zdarzyć się, że nawet doświadczone w kodowaniu dziecko napotka problem w udostępnianiu ekranu bądź zmianie ustawień mikrofonu. Warto, aby na początku kursu rodzic był obecny, bo ma to wymiar również psychologiczny – dziecko czuje wsparcie i opiekę. Oprócz tego zawsze prosimy rodziców o sprawdzenie dostępów oraz połączenia przed zajęciami (najlepiej dzień/dwa wcześniej), bo dzięki temu mamy możliwość wychwycenia ewentualnych błędów technicznych i mieć czas na ich rozwiązanie. Za wiele problemów z dołączeniem do zajęć odpowiadają aplikacje działające w tle, dlatego zawsze też prosimy o zrobienie restartu komputera przed zajęciami.